Column: de ideale menukaart

Column Esther van Etten, sportdiëtist - De sportkantine heeft een gezellige en sociale functie, helemaal in deze maand. Het is de plek om elkaar de beste wensen toe te wensen. Op de vele nieuwjaarsrecepties die er werden gehouden, staat gezonde voeding nog niet in de spotlights. Maar daar gaan we met elkaar verandering in brengen. We gaan dit jaar door met onze doelstelling om de gezonde sportkantine op de kaart te zetten. Het is en blijft belangrijk dat we elkaar stimuleren en motiveren om deze mooie doelstelling te kunnen realiseren. Stap voor stap komen we er!

Duwtje in de rug

Nudging speelt hierin een belangrijke rol. De leden een klein duwtje in de rug geven om het maken van gezonde keuzes te bevorderen. Bijvoorbeeld het goed zichtbaar maken van gezonde producten. Dus water vooraan in de koelkast of op de toonbank in plaats van zoete drankjes. Dat kost weinig  moeite en kan dus al het verschil maken. Misschien is het begin van een nieuw jaar een mooie gelegenheid om het uit te proberen!

 

Cijfers

Weten we hoe groot het overgewichtsprobleem onder kinderen en jongeren eigenlijk is? Hoewel voeding veel media-aandacht krijgt, komt overgewicht onder deze groep steeds meer voor. Volgens het RIVM is ongeveer 12 procent van de kinderen in de leeftijd van 5 tot 20 jaar te zwaar. Dat zijn iets meer dan 350.000 te zware kinderen, tieners en jongeren (cijfers CBS). Omgevingsfactoren blijken een zeer belangrijke rol te spelen in het creëren van overgewicht. In een omgeving waar minder geld is om aan gezonde voeding uit te geven en waar minder kennis over voeding aanwezig is, is het percentage te zware kinderen nog groter: 20 procent. 

Bij overgewicht is de hoeveelheid opgeslagen vet toegenomen. Vooral het vet rondom de organen, het buikvet, kan de gezondheid negatief beïnvloeden. Vergelijk het met een rugzak met daarin 2 kilo aan gewicht op je rug. Dit draag je iedere dag met je mee. Het verschil is alleen dat je een rugzak af kunt doen als het even te zwaar wordt en vet vanzelfsprekend niet, en het verdwijnt ook niet zomaar. Als we het zouden kunnen voorkomen, levert dat veel gezondheidswinst op. 

Vergeet ook niet dat de kans groot is dat wanneer je op jonge leeftijd overgewicht hebt, dit ook op latere leeftijd een groot probleem blijft. Alles wat kan helpen om kinderen betere keuzes te laten maken op het gebied van voeding, moeten we aangrijpen. Dat betekent ook gezondere voeding in de sportkantine. 

 

Een gezonde mix 

De ideale menukaart bestaat volgens mij uit een mix van producten. Producten die een functie hebben na een sportinspanning, maar ook zeker passen in een gezellige omgeving. Water en thee om eventueel vochttekort aan te vullen. Fruit of een tosti van volkoren boterhammen voor energie. En een bakje kwark of een glas melk voor de eiwitten. Deze voedingsmiddelen zijn belangrijk na een training, maar ze zijn bijna nergens in het assortiment terug te vinden. Laten we ook proberen meer producten te grillen in plaats van te frituren. Patat grillen is geen optie, maar gegrilde groenten of een gegrilde hamburger zijn ook heerlijke alternatieven, en bovendien gezonder. Dus stop met frituren, start met grillen!

Welke ideeën, tips of vragen heb jij? Deel ze via onze Facebook-pagina of via Twitter.

Tot volgende maand!

Esther van Etten

Esther van Etten is sportdiëtist. Zij begeleidt sporters op recreatief en topniveau. Daarnaast is zij moeder van twee dochters en zelf een fanatieke sporter. 

Deze column is mede mogelijk gemaakt door FrieslandCampina