Column: Even voorstellen, Esther van Etten, sportdiëtist

Een lekker en gezond aanbod in de sportkantine maak je niet alleen! Esther van Etten is sportdiëtist. Zij begeleidt sporters op recreatief en topniveau. Daarnaast is zij moeder van 2 dochters en zelf een fanatieke sporter. Iedere maand deelt zij haar verhaal en geeft ze tips over lekker en gezond eten in de sportkantine.

Voetbalmoeder, sportdiëtist en de sportkantine

Ik val meteen maar met de deur in huis: als sportdiëtist heb je het soms zwaar in de sportkantine. Hoewel steeds meer kantines serieus aan de slag gaan met gezondere producten, staan zoete sportdrankjes, wit brood, gefrituurde hamburgers, chips, snoep en patat nog steeds hoog op de lijst van meest verkochte producten.

Doordat mijn twee dochters van 10 sinds twee jaar op voetbal zitten, sta ik bijna iedere week langs de kant van de diverse voetbalvelden. Een bezoekje aan de sportkantine hoort daar natuurlijk ook bij. Niet alleen om met alle ouders een bakje koffie of thee te drinken, maar wat mij betreft ook om even te kijken wat het eet- en drinkassortiment van de club in kwestie nu eigenlijk is. Want adviseren en vertellen over gezond eten gaat toch beter als je weet hoe het er in de praktijk aan toe gaat.

De sportkantine, de plek waar sport en voeding bij elkaar komen

Het draaien van kantinediensten zou naar mijn mening een must voor iedere sportdiëtist moeten zijn. Zelf leer ik in ieder geval veel van de praktijk. Jonge meisjes en jongens die vroeg in de ochtend al een flesje sportdrank willen of een patatje bij je bestellen. Wat te doen op zo’n moment? Die ochtend achter de bar is niet het moment om kinderen een kort voedingslesje te geven, maar het advies van de deskundige ligt voor de hand. Sportdrank kun je nemen tijdens of na een zware sportinspanning. Maar ook echt alleen dan. In het flesje dat, volgens het etiket, na inspanning wordt aangeraden, zitten ongeveer elf suikerklontjes. Zouden de kinderen het ook opdrinken als je deze hoeveelheid suiker met water zou vermengen en in een flesje zou doen? Ik denk het niet. Gewoon lekker water drinken, dat is een grote stap in de goede richting.

Doe je mee met Team:Fit?

Meer water in plaats van sportdrank, het is zomaar een voorbeeld van een simpele aanpassing die veel resultaat kan hebben. Dus wie is er bereid om mee te doen en zo stap voor stap het assortiment in de sportkantine gezonder te maken? Team:Fit staat klaar: we benoemen de kantinebeheerder als aanvoerder. Het team maken we compleet met een aantal leden uit het bestuur, vrijwilligers en natuurlijk ook ouders. Winnen doe je door met elkaar samen te spelen. Hoe het spel eruit gaat zien? Ik geef alvast een voorzet:

Tosti op bruin brood, bruine bolletjes, kleinere zakjes snoep, flesjes water in plaats van sportdrank, ik ben ervan overtuigd dat het geen gedoe is. Jullie ook?

Welke ideeën, tips of vragen heb jij? Deel ze via onze Facebook pagina of via Twitter.

Tot volgende maand!

Esther van Etten

Deze column is mede mogelijk gemaakt door FrieslandCampina