Column: Het begint met de wil om te veranderen

Column Esther van Etten, sportdiëtist - In mijn praktijk zie ik een diversiteit aan mensen en culturen. Iedereen eet anders en heeft een andere beleving als het gaat om eten. Hoe verschillend iedereen ook is, de wil om eventueel te veranderen is aanwezig.

Om op gezond gewicht te komen, gezonder te eten of gericht te eten rondom een sportinspanning is vaak een aanpassing in het voedingspatroon nodig. Omdat iedereen anders is, is het maken van een passend voedingsschema steeds weer een mooie uitdaging. Voor een succesvol resultaat is het ook belangrijk dat de doelstelling reëel is. Leg de lat niet te hoog, want verandering kost tijd, veel energie en geeft de nodige weerstand. Allemaal redenen om het (te) snel op te geven, en dat wil je nou juist net niet.

Ook voor verandering in het assortiment in de sportkantine is het verstandig stapsgewijs te werk te gaan. Geen stappen overslaan en zorgen voor een brede steun van het bestuur, de kantinebeheerder, vrijwilligers, trainers en ouders. Iedereen is belangrijk en nodig om ervoor te zorgen dat de kantine gezonde aandacht krijgt.  

Ik merk zelf dat het onderwerp gezonde voeding in de sportkantine veel verschillende reacties oproept. De een juicht het toe, de ander vindt het onzin. En dan heb je ook nog een groep die er niet over heeft nagedacht. Die niet negatief staat tegenover een verandering in het assortiment, maar er geen ‘gedoe’ van wil maken.

In mijn zoektocht naar haalbare oplossingen ben ik laatst in gesprek gegaan met onder andere een bestuurslid van een kleine voetbalvereniging, bij mij in de buurt. Ik stelde haar de vraag: waar zouden jullie kunnen beginnen om het assortiment te verbeteren? En zouden jullie dat willen? Voeding en een verbetering van het assortiment staan hoog op hun prioriteitenlijstje.

Kantineverpakkingen

“Laten we beginnen met kleinere zakjes snoep voor de kinderen”, was haar antwoord. Daar heeft ze een punt. De kantineverpakkingen snoep zouden zeker wel wat kleiner kunnen. Een zakje bevat 75 gram gekleurde suikerfiguurtjes. Dat zijn al gauw bijvoorbeeld 20 banaantjes. Zou het voor kinderen uitmaken of er 10 of 20 van die kleine snoepjes in het zakje zitten? De meeste kinderen eten door tot de verpakking leeg is en denken tussendoor niet even na of ze genoeg hebben gehad. Op is op. Een halvering van de hoeveelheid zou al winst opleveren. Een zakje snoep levert tussen de 250-300 kcal. Je kunt dit vergelijken met bijna een halve liter frisdrank (!).

Populaire snack in de kantine: de bitterbal

De bitterbal is de kleine versie van een kroket, en erg populair in de kantine. Een bitterbal levert ongeveer 50 kcal en bevat water, tarwebloem, paneermeel, olie, een heel klein beetje rundvlees, wat kippenei-eiwit, gelatine, zout, gedroogde groenten, smaakversterkers en wat kleurstoffen.

Mocht je graag een bitterbal eten, houd het dan beperkt tot maximaal 2 stuks. En eet ze vooral niet iedere week.

Eetweetje: Ben jij dol op bitterballen? Je moet minimaal 15 minuten voetballen om de 150 kcal die 3 kleine bitterballen leveren te verbranden.

Snoeptomaatjes of bitterballen

Wat is haalbaar op korte termijn en wat kun je op lange termijn verwachten? Is het de bedoeling dat we met zijn allen snoeptomaatjes gaan eten in plaats van bitterballen? Of rauwkoststengels in plaats van patat? Nee, ik begrijp ook wel dat deze verandering geen grote schare fans zal krijgen, en dus zowel op korte als op lange termijn geen goal gaat worden. Maar waar gaan we dan wel mee beginnen?

De wil om te veranderen is het startpunt. En veel doorzettingsvermogen voor onderweg om uiteindelijk bij de finish te komen. Ik ben van mening dat de sportkantine bij uitstek de plek is waar juist wel aandacht moet zijn voor gezonde voeding. Ik hoop dat jouw club of vereniging gemotiveerd en geïnspireerd raakt om ruimte te maken voor gezondere keuzes in het assortiment! Ga de uitdaging volgend jaar aan. Team:Fit staat klaar om je vereniging of club te helpen en te voorzien van informatie.

Welke ideeën, tips of vragen heb jij? Deel ze via onze Facebook-pagina of via Twitter.

Tot volgende maand!

Esther van Etten

Esther van Etten is sportdiëtist. Zij begeleidt sporters op recreatief en topniveau. Daarnaast is zij moeder van twee dochters en zelf een fanatieke sporter. 

Deze column is mede mogelijk gemaakt door FrieslandCampina