Column: Zet de trend met fruit op de sportvereniging!

Column Esther van Etten, sportdiëtist - De afgelopen jaren wisselden hypes en trends rondom voeding elkaar snel af. Ik heb op social media veel discussies over wat wel en wat juist niet gezond eten is voorbij zien komen. Door positieve, maar ook door negatieve berichten is een deel van de Nederlanders de weg kwijt in voedingsland. Daardoor ben ik, naast het maken van sportvoedingsadviezen, tegenwoordig ook een deel van mijn tijd kwijt aan het ontkrachten van veel fabels. 

Door al die media-aandacht heeft het onderwerp voeding veel terrein gewonnen. En misschien komt het daardoor dat we met elkaar vinden dat we sportkantines gezonder moeten maken met een passend voedingsassortiment. Want het lichaam heeft een scala aan goede voedingsmiddelen nodig om fit en vitaal te blijven. Daar kan niet één superfood tegenop.

 

De gezonde sportkantinetrend

De trend die wat mij betreft blijvend is, is de gezonde sportkantinetrend. Gelukkig ben ik niet de enige: uit onderzoeken van het Mulier Instituut en GfK blijkt dat 60 procent van de ondervraagde kantinebezoekers behoefte heeft aan meer gezonde producten in het aanbod van sportkantines. Met name ouders (52 procent) zien graag een verandering in het assortiment.

Goed nieuws! Ouders spelen een grote rol in de voedingskeuze van hun kinderen. Zij halen de boodschappen en bepalen wat er gegeten wordt. En jong geleerd is oud gedaan. Verkeerd aangeleerd eetgedrag blijkt bij tieners zeer moeilijk te veranderen. Dit geeft aan hoe belangrijk het is om vroeg te beginnen met het aanbieden van gezonde voeding. Maar waar begin je? Met fruit natuurlijk!

 

De dagelijkse portie fruit, gewoon op de vereniging

Tot een jaar of vier krijgen kinderen vrij makkelijk genoeg fruit binnen. Dit komt met name door de fruithapjes die ze iedere dag krijgen. Fruit is lekker, zoet en kleurig. Maar naarmate kinderen ouder worden, zakt het fruitgebruik behoorlijk in.

Voor kinderen vanaf negen jaar luidt het advies om ten minste 200 gram fruit per dag te eten. Twee mandarijntjes en een appel en je hebt die 200 gram al gehaald. Niet zo moeilijk, zou je denken. Maar dat blijkt in de praktijk toch anders. Om die dagelijkse portie fruit te halen, zou het goed zijn om fruit standaard op diverse plekken aan te bieden. Naast school ook in de sportkantine of in de kleedkamer. De KNVB heeft bijvoorbeeld de teambox, die je als vereniging kunt aanschaffen. Bij iedere thuiswedstrijd ontvangt het team dat zich hiervoor aanmeldt twee boxen met fruit, een voor het thuisspelende en een voor het uitspelende team. Superleuk om het team waartegen je speelt te trakteren op een stuk fruit na de wedstrijd. Niet alleen lekker, ook nog eens heel sportief.

Dus zet die fruitschaal op de toonbank. Maak het simpel en aantrekkelijk en de fruitverkoop schiet omhoog. Of maak eens een fruitige clubsandwich met ananas en banaan voor de bezoekers. Succes gegarandeerd! Het recept vind je hier > 

Welke ideeën, tips of vragen heb jij? Deel ze via onze Facebook-pagina of via Twitter.

Tot volgende maand!

Esther van Etten

Esther van Etten is sportdiëtist. Zij begeleidt sporters op recreatief en topniveau. Daarnaast is zij moeder van twee dochters en zelf een fanatieke sporter. 

Deze column is mede mogelijk gemaakt door FrieslandCampina