DrinkWater-campagne in Gelderland: Waterdieren maken bijna 3.000 kinderen enthousiast voor club van waterdrinkers

De vijf Gelderse JOGG-gemeenten Apeldoorn, Brummen, Hattem, Lochem en Voorst hebben gezamenlijk een DrinkWater-campagne ontwikkeld. Met Waterhelden en Wateravonturen werken ze aan hun regionale doel: het vergroten van het aantal ouders dat hun kind voor en/of na de zwemles water te drinken geeft in plaats van een zoet drankje. 

Op welke plek zijn ouders van jonge kinderen te vinden, als je de scholen niet meetelt? Het zwembad natuurlijk, want bijna elk jong kind gaat op zwemles. De vijf JOGG-gemeenten (Jongeren Op Gezond Gewicht) in Gelderland kwamen dan ook uit bij de zwembaden als plek om water drinken onder de aandacht te brengen van ouders van jonge kinderen. “Uit cijfers van de GGD bleek dat het bij kinderen van 0 tot 4 jaar nog wel meeviel met het drinken van zoete drankjes”, zegt Christien Pieterse van GGD Noord- en Oost-Gelderland, tevens regionaal JOGG-coördinator ‘Gewoon, Gezond Gewicht’, “Bij kinderen van 4 tot 8 jaar neemt dat duidelijk toe, terwijl het bij kinderen van 8 tot 12 jaar niet veel verder meer toeneemt. Daarom leek het ons een goed idee vooral voor de doelgroep 4 tot 8 jaar te kiezen.”

 

Wateravonturen

Om het water drinken op een leuke manier onder de aandacht te brengen bedachten de gemeenten zes Wateravonturen en drie Waterhelden. “Bij de start werd dat enthousiast ontvangen”, weet Christien, “zowel bij de zwembaden als door de ouders en hun kinderen. Wij hebben het zelf daarna een beetje losgelaten, het is nu echt aan de negen deelnemende zwembaden. Eind juni gaan we hen bevragen over hun ervaringen, over wat er wel en niet goed ging, welke reacties zij hebben opgevangen en of ze de campagne volgend jaar willen herhalen. Uiteraard worden ook de ouders bevraagd om het effect van de campagne te meten.”

De zes Wateravonturen vormen de kern van de Gelderse DrinkWater-campagne. Op de voorkant van elk Wateravontuur staat iets leuks voor de kinderen, zoals een kleurplaat, puzzel of knutselidee, op de achterkant staat informatie voor de kinderen en/of hun ouders. “We wilden de zwembaden niet belasten met de taak om al het materiaal over de Wateravonturen mee te geven aan de zwemlessertjes. Want na de zwemles gaan de kinderen meteen onder de douche. En waar laat je het materiaal dan?  Daarom moesten we op zoek naar een andere manier om het onder de aandacht van de kinderen te brengen.”

Iets dat in een hoek van het zwembad staat, valt in de loop van de tijd niet meer op. Maar maandelijks nieuwe avonturen, gepresenteerd in een aantrekkelijke levensgrote display met daarop drie Waterhelden en een zwemlessertje, die trekken wél de aandacht. “Elke maand staat de display met een nieuw avontuur bij de ingang van het zwembad. We hopen dat de kinderen zo nieuwsgierig worden dat ze de avonturen automatisch uit de display halen en ook aan hun ouders laten zien. En de bijvangst is dat de andere zwembadbezoekers de avonturen ook zien en kunnen meenemen.”

 

Clubgevoel

De drie Waterhelden Spetter de octopus, Spatter de dolfijn en Spater de krab zijn geïnspireerd op een campagne elders in het land om kleuters meer groente te laten eten. “In die campagne werden dieren gebruikt die groente eten”, legt Christien uit. “Kinderen vinden dieren leuk, dus als dieren iets voordoen bestaat de kans dat kinderen het gaan nadoen. Daarom zetten wij bij onze campagne waterdieren in die water drinken. Een expert van Jongeren Op Gezond Gewicht heeft ons daarbij geholpen. Eerst wilden we voor één dier kiezen, maar het zijn er toch drie geworden, omdat ze dan een clubje vormen. En we willen dat de kinderen ook lid worden van een clubje: een clubje van waterdrinkers.”

Ook de bidons die alle kinderen bij de start van de campagne hebben gekregen, versterken het clubgevoel. “Met die bidon en door water te drinken hoor je erbij. En we hopen dat de kinderen dankzij de bidons niet alleen rond de zwemlessen water gaan drinken, maar ook thuis en op school.”

Fotograaf: Rob Voss