Een drive om te gaan voor een gezonder aanbod

Een goede voorbereiding is het halve werk. Dat geldt zeker bij het doorvoeren en continueren van een gezonder aanbod in de sportkantine. Daarbij zijn vooral de juiste drive, een positieve mindset, het zoeken naar medestanders en een goede communicatie van belang. Team:Fit-adviseur Roland Rijshouwer vertelt hoe je dit aanpakt.

“Het belangrijkste bij het doorvoeren van een gezond aanbod in de kantine is dat er een drive aanwezig is bij de vereniging, dat de wil er is om iets te veranderen”, vertelt Team:Fit-adviseur Roland Rijshouwer. “Die motivatie moet bij een aantal mensen aanwezig zijn. Daarna kun je op zoek naar hoe je het gaat aanpakken.”

Positieve mindset

Er is vervolgens een aantal stappen die je kunt zetten, zegt Rijshouwer. “Veel verenigingen willen graag overstappen op een gezonder aanbod, maar zien er ook tegenop. De kartrekkers voelen zich vaak alleen. Je hoeft dan als vereniging maar één keer een tegenslag mee te maken om bevestigd te worden in je gedachte dat het toch niet lukt.”

Rijshouwer begeleidt verenigingen om het gevoel van moeten en ertegenop zien te veranderen naar een gevoel van graag willen, plezier, trots en een positieve mindset. “Dat is een proces waarvan je niet na één dag al resultaat ziet. In eerste instantie heb je vaak te maken met een aantal weerstanden: bijvoorbeeld met de angst dat het financieel niet gaat lukken of met leden die ertegenin gaan. Ik probeer die weerstanden goed boven water te krijgen. Daarna zijn er verschillende knoppen waar je aan kunt draaien.”

Ga op zoek naar medestanders

“Meestal is mijn eerste advies om een aantal medestanders te zoeken binnen de vereniging”, vervolgt Rijshouwer. “Vaak zijn dat andere mensen dan degenen die al als vrijwilliger actief zijn binnen de vereniging. Er is bij veel verenigingen een vrijwilligerstekort, maar dat is een tekort voor de bestaande functies. Er zijn best mensen die iets hebben met een gezondere lifestyle en dus ook met het gezonder maken van het aanbod in de kantine. Die vinden het leuk om hier een bijdrage aan te leveren. Als je maar een positieve boodschap hebt en mensen niet het gevoel hebben eraan vast te zitten, dan zijn er altijd mensen die graag willen.”

Het zoeken naar medestanders heeft twee voordelen: je staat er niet meer alleen voor en het gezonder maken van de kantine gaat zich verspreiden als een positief virus. “De vereniging gaat zich echt eigenaar voelen van de verandering. Er ontstaat een positieve trend. Daarna gaat het eigenlijk vanzelf, met wat coaching. Het is daarbij wel belangrijk dat de energie erin blijft, zodat iedereen het prioriteit blijft geven. Als adviseur moet je daarvoor regelmatig even contact hebben met de vereniging en bij tegenslagen voorbeelden kunnen geven van andere verenigingen die hetzelfde hebben meegemaakt en hoe zij daarmee omgingen.”

Goede voorbereiding

Deze grondige voorbereiding is de basis voor het met succes doorvoeren van een gezonder aanbod. “Je voorkomt zo dat een vereniging één keer snoeptomaatjes uitdeelt op zaterdag en dan concludeert dat het niet werkt omdat niemand enthousiast reageert. Organiseer je een goed voorbereide teamavond waar mensen allerlei dingen mogen proeven, dan voelen ze zich echt betrokken: dan wordt het echt hún aanbod en hún verandering.”

Kleine stapjes

Veranderen kost tijd, weet Rijshouwer. “Het gaat om kleine stapjes en het is belangrijk dat je helder communiceert als je die stapjes zet. Discussies over dingen die er ineens niet meer zijn in de kantine, of dingen die er plotseling wel zijn, krijg je altijd. Het is dan belangrijk dat de mensen die in de kantine aan het werk zijn erachter staan en goed weten hoe ze daarmee om moeten gaan.”

Ook communicatiemiddelen zijn waardevol. Gebruik bijvoorbeeld Facebook en de clubwebsite om te communiceren over de stappen die je zet. “En communiceer ook in de kantine”, zegt Rijshouwer. “Gebruik aansprekende kreten en maak het ‘eigen’. Je ziet vaak dat een vereniging dat nog niet doet of durft en dan zegt: ‘dat werkt hier niet’. Voor mij is het dan juist een uitdaging om het wel te laten slagen. De trots moet er komen. Ook de communicatie draagt daaraan bij. Vertel positieve verhalen en herhaal ze. Hoe vaker mensen het horen, hoe enthousiaster ze worden. Dan denken ze: ‘toch wel gaaf dat dit hier lukt’. Ze willen er dan graag bij horen.”