HC Mierlo: “De leden komen zelf met ideeën om het aanbod aan gezonde producten te vergroten”

Al geruime tijd is het bestuur van HC Mierlo samen met een paar andere personen bezig om het aanbod en de uitstraling van het clubhuis gezonder te maken. De hockeyclub doet dat stap voor stap, en met succes. “In de rust van de wedstrijden op zaterdag zien we steeds meer teams met een doos fruit in plaats van de bekende zoete sportdrankjes.”

HC Mierlo kiest er bewust voor om niet te radicaal veranderingen door te voeren, maar om dit stap voor stap te doen. “We vonden dat we onze leden tijd moesten geven om te wennen”, vertelt voorzitter Henry van Wanrooij. “Naar aanleiding van de nieuwe alcoholwet van 1 januari 2014 zijn we bij aanvang van het seizoen 2013/2014 overgegaan naar een alcoholvrije zaterdag.”

Verder is HC Mierlo in de afgelopen jaren geleidelijk steeds meer gezondere producten aan gaan bieden zoals light-producten en suikervrije siroop. Tijdens toernooien bieden we in samenwerking met een lokale groenteboer fruittraktaties aan in plaats van een snoepje, en de witte broodjes kaas, ham en frikadel hebben we vervangen door bruine broodjes. Ook hebben we nu tosti’s op bruin brood in plaats van wit.”

Ook in het beleidsplan van de hockeyclub is vastgelegd hoe de club aankijkt tegen gezond aanbod in de kantine. “We hebben in het beleidsplan vastgelegd dat we dit doen met de Richtlijnen Gezondere Kantines van het Voedingscentrum. Dit betekent bijvoorbeeld dat we in elke productgroep één betere keuze aanbieden en dat die keuzes opvallend worden aangeboden.”

Zien doet verkopen

Het liefst maakt HC Mierlo gebruik van het principe ‘zien doet verkopen’, maar daar is op de bar helaas niet zo veel plaats voor. “We hebben nu een kleine vitrinekast waar we de broodjes die we klaar hebben in uitstallen”, vertelt Van Wanrooij. “Om een beter beeld te krijgen van welke producten wanneer worden verkocht hebben we besloten om een goed kassasysteem aan te schaffen. We verwachten dat dit systeem ons komend seizoen een reëel beeld zal geven van wat onze leden lekker vinden. De teams nemen tegenwoordig sowieso bidons met water mee. Helaas zijn die in ons clubhuis slecht te vullen, omdat er alleen in onze keuken een kraan is waar ze onder kunnen. We hopen dat dit probleem door de inzet van de gemeente en een plaatselijke loodgieter na de winter zal zijn opgelost.”

Vanzelfsprekend

Toen HC Mierlo net bezig was met het gezonder maken van de kantine was er wat ophef over het feit dat er op zaterdag en zondag voor 11 uur geen bier verkocht werd. “Maar tegenwoordig wordt daar geen woord meer aan vuil gemaakt”, weet Van Wanrooij. “Ook de ouders van de teams die bij ons te gast zijn vinden het vanzelfsprekend. Ook zien we dat er steeds meer mensen gebruikmaken van de bruine tosti’s en de bruine broodjes met ham en kaas. Bij de start van dit seizoen hebben we besloten de verkoop van snacks pas vanaf 12 uur te starten en het is wonderlijk dat daar nog geen enkele opmerking over is geweest, zelfs niet van de jonge senioren die de snack op zondag vaak zien als ontbijt.”

De schouders eronder

Terugkijkend op de afgelopen periode is Van Wanrooij verrast dat alles zo snel en soepel is gegaan. “Het was even met een kleine groep de schouders eronder zetten, maar door een goede samenwerking tussen bestuur en barcommissie is een en ander snel verlopen. We zien dat de uitstraling van wat we doen ook overslaat op de seniorleden en de ouders van onze junioren en jongste jeugd. In de rust van de wedstrijden op zaterdag zien we steeds meer teams met een doos fruit met druifjes, stukjes sinasappel en appel in plaats van de bekende zoete sportdrankjes. Aan de bar komen er vooral van de jonge senioren steeds meer ideeën om het aanbod te vergroten met gezondere producten. En ook onze veteranen slaan een schijfje komkommer of een radijsje niet af, als de bitterbal maar in de verkoop blijft.”

En de financiën, niet onbelangrijk, hoe gaat het daarmee bij HC Mierlo? “We streven ernaar om gezondere producten goedkoper of even duur te laten zijn als de ongezondere producten, door de marge hierop wat kleiner te maken dan bij de ongezondere producten”, legt Van Wanrooij uit. “Door de aanschaf van onze nieuwe kassa kunnen we dit straks nog beter onder controle houden.”