Hockeyclub Overbetuwe in Elst over ‘Gezonde’ omzetgroei

“Bij Hockeyclub Overbetuwe hebben we de gezonde sportkantine altijd al gevoerd. Sport en gezondheid, dat hoort bij elkaar. Juist in deze tijd waarin we meer moeten gaan bewegen en gezonder moeten eten en drinken kan de sportvereniging het voortouw nemen”, aldus voorzitter Jeroen Joon.

Vanaf de oprichting staat Maatschappelijk Verantwoord Verenigen (MVV) centraal bij HCOB. Zij profileren zich met gezond eten in het clubhuis, samenwerking met andere sportclubs, een speciale relatie met Unicef en nog veel meer. MVV staat in de statuten als doelstelling, naast de kernactiviteit hockey.

HCOB heeft gezonde(re) keuzes in het assortiment, zoals een broodje gezond, appels, voornamelijk light frisdranken en sportdranken met minder suiker. Zij verkopen geen snoepzakken, hebben geen frituur en zetten fruitouders in die elke week fruit uitdelen aan de jeugd. De hockeyvereniging besteedt daarnaast aandacht aan verantwoord alcoholgebruik, door schenktijden te hanteren en door deelname aan de BOB campagne. De waterkraan buiten heeft HCOB omgedoopt tot ‘watertappunt’, waar alle spelers hun bidon kunnen vullen. Daar blijft het niet bij, zo vertelt Jeroen: “Vorig seizoen zijn we begonnen om extra aandacht te schenken aan de Gezonde Sportkantine. Dit doen wij zowel door een betere zichtbaarheid als door een uitgebreider assortiment van gezonde producten.” HCOB heeft inmiddels diverse gezonde etenswaren toegevoegd aan het assortiment.

De prijzen van alle gezondere producten houdt HCOB bewust lager dan de prijzen van de minder gezonde keuzes. Dit blijkt door een slimme aanpak geen nadelige gevolgen te hebben op de omzet. Sterker nog, HCOB heeft hun omzet zien toenemen. “De gezonde keuzes worden iedere week gretig afgenomen en zijn altijd aan het eind van het weekend uitverkocht. De omzet is omhooggeschoten!”, aldus Jeroen. Jeroen vertelt verder over de aanpak van HCOB: “Wij hebben een afspraak gemaakt met een supermarktondernemer die de gezondere producten tegen een flinke korting levert. Dat is zijn manier van sponsoring en maatschappelijk beleid. Door deze lagere inkoopprijs kunnen wij de verkoopprijs van het gezondere assortiment ook lager houden dan de minder gezonde producten. Wij realiseren zo toch een prima marge op het gehele assortiment, inclusief koffie en bier.”

HCOB heeft in het beleid vastgelegd dat zij op de gezondere producten minder marge hoeven te maken. Fruit wordt bijvoorbeeld tegen of onder de inkoopprijs verkocht of gratis uitgedeeld. HCOB stimuleert dus ook door een lagere prijsstelling de verkoop van gezondere producten. “Door een aantrekkelijk en zichtbaar gezond assortiment, goed prijsbeleid en sponsorafspraken halen we een prima omzet en marge. Een gezond assortiment absoluut doen dus!”, dat is de boodschap die Jeroen Joon graag aan andere verenigingen mee geeft.

Bekijk ook het filmpje over HCOB en hun Gezonde Sportkantine!