Hoe behoud je de winst bij het gezonder maken van de kantine?

Je wilt een gezonder aanbod in jouw sportkantine, maar je wilt ook de clubkas in goede conditie houden. Gelukkig kan dat heel goed samen gaan. Team:Fit Adviseur Lex Dofferhoff geeft slimme tips om de winst te behouden die elke vereniging kan toepassen.

"Waar het vaak fout gaat is dat verenigingen een heel verkeerd beeld hebben van wat er komt kijken bij het gezonder maken van de kantine", constateert Team:Fit Adviseur Lex Dofferhoff. "Ze zijn vaak bang dat al het ongezonde eten en drinken uit de kantine moet verdwijnen, ook de goedlopende producten, maar dat is helemaal niet wat wij willen. Het gaat om het aanbieden van gezonde alternatieven."

Kleine veranderingen

Met kleine veranderingen kun je al veel bereiken. "Voeg eerst eens één, twee of drie extra gezonde producten toe", geeft Dofferhoff als tip. "Dan heb je zonder dat het veel geld kost al een gezonder aanbod. En vaak heb je als vereniging een schap met wel negen verschillende zakjes snoep. Kijk dan eerst eens welke er niet goed lopen en haal de drie die het minst goed verkopen weg. Bied daarvoor in de plaats drie gezonde producten aan. Je vervangt dan producten die toch al niet goed lopen door gezondere alternatieven."

Op is op

Het klinkt heel simpel, en dat is het ook. Dofferhoff benadrukt eveneens dat je een nieuw gezond product niet direct heel groot moet inkopen. "Want als het dan niet zo goed verkoopt, dan is dat voor de beeldvorming een tegenvaller. Als je met twee dozen blijft zitten, dan heb je al een slechte ervaring en sta je minder positief tegenover andere gezonde producten."

Probeer het eerst eens op kleine schaal, raadt Dofferhoff aan. "Op is op. Is het na een maand elke keer uitverkocht, dan kun je meer gaan inkopen. Zo loop je weinig risico met je nieuwe producten. Verenigingen doen dit vaak al zo met minder gezonde producten: ze proberen het eerst uit. Loopt het niet, dan halen ze het weer uit het assortiment. Met gezonde producten kun je dat ook doen."

Spelen met prijzen

Je kunt ook spelen met de prijs van gezonde producten. Dofferhoff noemt een mooi rekenvoorbeeld van een vereniging uit Baarn. "Stel dat je broodje kroket een inkoopprijs heeft van 50 cent en je het voor 1,50 euro verkoopt. Dat is drie keer zoveel. Als je broodje gezond een inkoopprijs heeft van 1 euro, dan kun je dat voor 3 euro verkopen omdat je er dan ook drie keer zoveel op verdient. Maar voor veel mensen is dat een te groot verschil: zij kiezen dan voor een broodje kroket."

Maar je kunt het ook anders aanpakken. "Op je broodje kroket maak je 1 euro winst. Ga je uit van dat verschil tussen inkoop- en verkoopprijs, dan kun je je broodje gezond voor 2 euro verkopen. Je marge blijft dan gelijk: 1 euro. Dat is niet te duur en je leden krijgen voor dat geld een veel uitgebreider en gezonder broodje."