Hoe krijg je de hele vereniging mee?

Bestuursleden, vrijwilligers, trainers en coaches, ouders, spelers: Team:Fit wordt een succes als iedereen meedoet. Hoe zorg je voor draagvlak binnen de hele club? Jeroen Joon, als oprichter van Maatschappelijk Verantwoord Verenigen Nederland kenner op het gebied van draagvlak creëren, geeft tips.

Draagvlak krijgen voor Team:Fit in jouw vereniging is altijd maatwerk. Dat is het eerste dat Jeroen Joon benadrukt. “Er is geen standaard manier om draagvlak te creëren, want iedere vereniging is anders georganiseerd. Met een andere sfeer en cultuur, een andere locatie en andere sporten. Een atletiekvereniging bijvoorbeeld kijkt anders naar gezondheid dan een voetbalvereniging. En hoe je draagvlak creëert hangt ook af van de vraag wie het initiatief neemt: zijn dat een paar actieve bestuursleden of komt het idee van een aantal leden?”

Wat de situatie van de vereniging ook is, ambassadeurs zijn altijd waardevol, zegt Joon. “Dit is een team van een paar mensen dat het idee van een gezonde kantine ziet zitten en ervoor gaat. Sowieso moet er altijd bestuurlijk draagvlak zijn, maar het moet niet binnen het bestuur blijven. Het is handig voor het draagvlak als er in het team ook een paar ouders, trainers, coaches of andere vrijwilligers zitten.”

Begin klein

“Het is ook handig om Team:Fit niet te positioneren als ‘Dit moet allemaal’ of als ‘De bitterballen moeten eruit’”, vervolgt Joon. “Begin klein en kijk eerst maar eens wat werkt. Zet bijvoorbeeld een schaal met appelen of schijfjes komkommer op de bar. Het roer hoeft niet in één keer helemaal om. Zorg eerst dat leden keuze hebben, dus dat ze ook een gezonde keuze kunnen maken.”

Om te bouwen aan het draagvlak binnen de club kun je bijvoorbeeld ook activiteiten organiseren rond toernooien, wedstrijden of tijdens de Algemene Ledenvergadering. “Denk aan gezonde snacks op tafel zetten bij de vergadering of gezonde traktaties uitdelen als er kinderen jarig zijn”, vertelt Joon. “Zo kun je laten zien dat gezond niet saai is, maar juist lekker en leuk. Het mooie is dat gezonde producten er van zichzelf vaak al aantrekkelijk uitzien.”

Maak de gezonde producten ook goed zichtbaar, raadt Joon aan. “En je kunt ook de minder gezonde producten minder zichtbaar maken. Zet die bijvoorbeeld in een koelkast met een dichte deur en de gezondere producten in een koelkast met een glazen deur. Ook kun je iets doen met het prijsbeleid, door de gezondere producten aantrekkelijker te prijzen dan de minder gezonde producten.”

Borg Team:Fit

Al deze zaken dragen bij aan het creëren van draagvlak voor Team:Fit, maar hiermee heb je het nog niet geborgd binnen de vereniging. “Daarvoor moeten de mensen binnen de club er ook écht achter staan”, legt Joon uit. “Dan moet het dus niet zo zijn dat degene die verantwoordelijk is voor de inkoop in een folder een mooie aanbieding voor snoepgoed tegenkomt en dat inkoopt omdat het zo lekker goedkoop is.”

Borgen doe je op drie manieren: in je organisatie, in je beleid en in je activiteiten. “In je organisatie doe je dat door iemand in het bestuur en de barcommissie er verantwoordelijk voor te maken”, zegt Joon. “In je beleid kun je het bijvoorbeeld borgen door een bestuursuitspraak te doen dat je erachter staat. Het mooiste is als ook de ALV uitspreekt dat ze achter een gezond aanbod in de kantine staat.”

Als je als vereniging beleidsdocumenten hebt, kun je Team:Fit daar ook borgen. “Denk aan je verenigingsbeleidsplan en aan het sporttechnisch beleid. In dat laatste kun je bijvoorbeeld vastleggen dat je gezond eten belangrijk vindt voor het leveren van goede sportprestaties. En als je samenwerkt met leveranciers zoals een groenteboer en een supermarkt, die het vaak mooi vinden om een bijdrage te leveren vanuit hun maatschappelijke betrokkenheid, dan kun je het ook borgen in je sponsorbeleid. Door met leveranciers gunstige prijsafspraken te maken kun je bovendien je marge op de gezonde producten verhogen. Laat ze de gezonde producten als sponsoring bijvoorbeeld tegen inkoopprijs leveren.”

Borgen in activiteiten betekent dat je het ook daadwerkelijk gaat doen. “Dat je de gezonde keuze dus ook echt beschikbaar hebt”, zegt Joon. “En dat je bijvoorbeeld geen alcohol schenkt aan mensen onder de 18 jaar en dit ook actief controleert. Of dat je ouders tips geeft voor gezonde traktaties als hun kind jarig is.”

Niet bij één persoon

“Het helpt bij het creëren van draagvlak als je zo’n plan maakt”, sluit Joon af. “Dan zorg je dat het niet bij één persoon blijft en dat Team:Fit weer verdwijnt als die persoon weggaat. Want dat risico bestaat altijd in een vrijwilligersorganisatie.”