Omzetstijging dankzij gezonder aanbod bij CTV De Doelen

Steeds meer sportverenigingen proberen hun kantinebezoekers te laten zien dat er ook lekkere, gezonde alternatieven zijn voor het tot nu toe gebruikelijke aanbod. Tennisvereniging CTV De Doelen uit Culemborg is daar een mooi voorbeeld van.

De tijd dat bezoekers van sportclubs genoegen namen met een broodje kroket in de kantine is volgens Oscar Vos voorbij. Een gezonde, smaakvolle en hoogwaardige snack is waar de mensen volgens de voorzitter van CTV De Doelen tegenwoordig behoefte aan hebben. Die standaard hanteert Vos dan ook bij de tennisvereniging uit Culemborg, die samenwerkt met de lokale cateraar Kim’s Keuken. En met succes, want de bezoekers krijgen niet alleen gezond voedsel voorgeschoteld, de omzet is ook nog eens flink verhoogd.

Enorme boost met goede koffie

Het koffieaanbod bij De Doelen werd als eerste onder handen genomen. Volgens Vos hadden de bezoekers van zijn club behoefte aan goede koffie. “Die move heeft onze omzet een enorme boost gegeven”, begint Vos enthousiast. “Mensen blijken best iets meer te willen betalen voor producten die gewoon goed zijn.”

Tosticombinaties, behalve gezond ook gewoon echt lekker

Een logische stap was dan ook dat het snackassortiment tegen het licht werd gehouden. “We besloten soepen aan te bieden en vervingen de standaard tosti’s door verschillende luxe broodjes. Denk aan tosticombinaties met mozzarella, oude kaas en rauwe ham op een flink stuk brood. Of voor de liefhebber een vegetarische tosti. Het moet behalve gezond ook gewoon echt lekker zijn, anders werkt het principe niet. En, mensen moeten nog steeds de keuze hebben om een vette snack te nemen. Alleen is dat niet wat wij promoten.”

Geregeld nieuwe producten

Voor de inkoop van de producten werkt De Doelen samen met Kim’s Keuken. Het cateringbedrijf denkt mee over het assortiment, levert de producten en beheert de voorraad. “We bellen geregeld met elkaar om het assortiment aan de hand van de verkoopcijfers te overleggen. Hebben we een idee voor een nieuw product, dan voegen we het toe aan het assortiment en bekijken we hoe het loopt. Vaak is het gewoon een kwestie van testen. Daarnaast vragen we zoveel mogelijk aan bezoekers wat ze van de producten vinden.”

Bij de samenstelling van het assortiment houdt Vos ook rekening met het vrijwillige barpersoneel. Zij zijn natuurlijk degenen die de gezonde snacks serveren. “Elke week staan er in onze kantine weer andere mensen achter de bar. Daar heb je rekening mee te houden”, benadrukt Vos. “We hechten er daarom veel waarde aan dat onze snacks ‘vrijwilliger-proof’ zijn. Op de verpakkingen van de etenswaren staat een gebruiksaanwijzing hoe je het product klaarmaakt.” 

Tweede thuis

De volgende stap is de realisatie van een nieuwe keuken. Op termijn hoopt De Doelen op wedstrijddagen maaltijden te kunnen serveren. “Als club willen we graag een tweede huis zijn voor onze leden en bezoekers. Eerder hebben we naar aanleiding van de workshop ‘Thuis op de club’ de kantine aangepakt. Het aanbieden van hoogstaande maaltijden brengt ons weer een stapje verder in het creëren van een thuisgevoel. Maar we moeten niet te snel gaan. De Doelen is en blijft een vereniging, dat moeten we niet vergeten. Maar wel eentje waar de randzaken goed geregeld zijn.”