Samen stap voor stap richting het doel

Mijn werkzaamheden als sportdiëtist zijn heel divers. Ik vlieg van voorlichting naar spreekuur, schrijf columns en artikelen en voorzie mijn cliënten van een persoonlijk voedingsadvies. Wat simpel lijkt, is regelmatig een lastige klus, namelijk voedingsrichtlijnen ombuigen naar een praktisch persoonlijk schema. Waarmee in de regel de cliënt het liefst zo snel en zo makkelijk mogelijk zijn of haar doelstelling wil bereiken. Maar om succesvol te zijn, is meer nodig dan een schema. Zonder discipline, samenwerking en motivatie is de eindstreep maar moeilijk haalbaar.

Discipline, samenwerking en motivatie

Deze drie heb je nodig bij verandering. Zo vind ik het als sportdiëtist, en natuurlijk als moeder, erg belangrijk dat mijn voetballende dochters geen ongezonde snacks kopen in de sportkantine van hun voetbalvereniging. En die zijn in deze kantine volop te koop, want het gezonder maken van het assortiment is jammer genoeg nog steeds geen prioriteit van hun vereniging. Dat maakt mij geen grote afnemer. Ik beperk mijzelf tot een kopje thee in de pauze van de wedstrijd.

De sportkantinebeheerder heeft geen zin in verandering van het assortiment. Voornamelijk tijdgebrek en geen zin in gedoe. In plaats daarvan mag ik de ‘kar’ gaan trekken. Maar is dat wel zo verstandig? Lukt het mij om in mijn eentje deze kantine te veranderen? Het antwoord is nee. Daarvoor is meer nodig dan een welwillende, energieke, ietwat koppige, doorzettende sportdiëtist.

 

Stages of Change

Die motivatie moet vanuit de club en leden zelf komen. Als lid, vrijwilliger of fanatieke moeder kun je wel de voorzitter en de kantinebeheerder beïnvloeden als je een team om je heen verzamelt. Intrinsieke motivatie noemen we dat, zeer belangrijk voor een blijvend succes. Bij voorkeur stap voor stap en niet het roer in één keer om. Wist je dat je tijdens het proces van veranderen 5 fasen doorloopt? In welke fase bevindt jouw club of vereniging zich?

 

De 5 fasen zijn:

  • Weerstand
  • Overweging
  • Voorbereiding
  • Actie
  • Verankering

 

In de Weerstandsfase is er veel weerstand om te veranderen. De noodzaak om het assortiment van de sportkantine te veranderen is er nog niet. Belangrijk is om in deze fase inzichten te geven waarom het wel zinvol is om gezondere producten aan te bieden. In de Overwegingsfase is de wil om te veranderen aanwezig, maar weet de vereniging nog niet hoe. In deze fase zouden de adviseurs van Team:Fit jouw club goed op weg kunnen helpen. In de Voorbereidingsfase kun je bijvoorbeeld een stappenplan maken om tot verandering over te gaan. In de Actiefase is het tijd om met nieuwe dingen te beginnen. Start met kleine dingen, zorg voor haalbare stappen. Houd iedereen positief en zorg dat er niet al te veel druk is. En dan is het belangrijk dat de aandacht voor het gezondere assortiment blijvend op de kaart wordt gezet. Dat gebeurt in de Verankeringsfase. Een mooie beloning zou een hogere omzet kunnen zijn!

De club van mijn dochters zit duidelijk nog in de weerstandsfase. Er is meer tijd nodig om de eerste stappen te maken. Maar ik geef niet op!

Om het assortiment van de kantine te veranderen, heb je een team nodig. Een team dat lekker gezond snacken na het sporten belangrijk vindt. Heb jij een goed team achter je staan, maar heb je hulp nodig bij de invulling van het stappenplan of wil je graag een team creëren? De adviseurs van Team:Fit helpen jullie graag!

 

Esther van Etten is sportdiëtist. Zij begeleidt sporters op recreatief en topniveau. Daarnaast is zij moeder van twee dochters en zelf een fanatieke sporter. 

Bekijk hoe de adviseurs van Team:Fit jouw club kunnen helpen

Deze column is mede mogelijk gemaakt door FrieslandCampina.