Team:Fit in Waalwijk: “We geven als gemeente zelf het goede voorbeeld”

De gemeente Waalwijk wil er samen met de lokale sportclubs voor zorgen dat kinderen, jongeren en volwassenen in een gezondere omgeving kunnen opgroeien. Door te beginnen bij het zwembad en de sportaccommodaties die in eigendom zijn van de gemeente, geeft ze zelf het goede voorbeeld. “Als je van alles wilt, dan moet je bij jezelf beginnen”, zegt JOGG-regisseur Edwin Kleijboer.

Als JOGG-gemeente heeft Waalwijk de afgelopen tijd de eerste stappen gezet om mee te doen met Team:Fit. Partijen die betrokken zijn bij eten en drinken in de sportkantine kwamen bij elkaar voor een eerste brainstorm: het gemeentelijk sportbedrijf, een van de voetbalverenigingen, een tennisclub, leveranciers Coca-Cola en Deli XL en een buurtsportcoach.

“Samen hebben we gekeken welke kant we op willen en welke stappen we daarvoor gaan zetten”, legt Edwin uit. Het uitgangspunt van de gemeente Waalwijk is dat ze niet met het opgeheven vingertje wil wijzen: dus minder gezonde producten niet verbieden, maar wel verminderen. “Het sportbedrijf gaat nu de eerste acties ondernemen voor de gemeentelijke sportaccommodaties, omdat we vinden dat we zelf het goede voorbeeld moeten geven. De verenigingen volgen daarna. Een paar van hen, bijvoorbeeld de hockeyclub, zijn individueel al begonnen met een paar kleine veranderingen.”

 

Modern sportcafé

De gemeente Waalwijk heeft een zwembad en drie sporthallen in eigen beheer. Deze week werd officieel bekendgemaakt dat het zwembad een gezondere sportkantine krijgt, die ook wel het moderne sportcafé wordt genoemd. “Momenteel is er veel aandacht voor gezond eten en drinken in de sportkantine. Je gaat dus met je tijd mee door een gezonder aanbod te introduceren, vandaar dat we de naam modern sportcafé ook mooi vinden passen”, legt Edwin uit.

Het betekent niet alleen dat het assortiment in het zwembad aangevuld wordt met gezondere producten, maar ook dat er aandacht is voor het instrueren en enthousiasmeren van het personeel voor die alternatieven en voor een aantrekkelijke presentatie daarvan. “Het gaat niet alleen om een appel op de bar leggen”, weet Edwin, “maar ook om het creëren van beleving. En het is belangrijk dat het personeel erachter staat en het op een leuke manier aanbiedt. Deli XL en Coca-Cola helpen daarbij.”

 

Water op ooghoogte

In Waalwijk is ook een DrinkWater-campagne gestart, om bezoekers van sportclubs en -accommodaties te stimuleren om meer water te drinken. “Dat willen we in de verschillende kantines die meedoen ook op een leuke manier presenteren. Een mooi voorbeeld is dat Coca-Cola in de drankautomaten in de sporthallen de flesjes water, die normaal gesproken vaak onderin de automaat staan, verplaatst heeft naar ooghoogte. Zo wordt de keuze voor water vanzelf makkelijker gemaakt.”