Tien tips voor een gezondere sportkantine

In de zomerperiode is het bij veel sportclubs wat rustiger. Een uitgelezen moment dus om je eens te bezinnen op het aanbod in je sportkantine. Wil je net als veel andere clubs de stap naar een gezonder aanbod zetten? Dan sta je niet alleen! Veel clubs gingen je al voor, soms met vallen en opstaan. In de artikelen op deze website delen ze hun tips en valkuilen met je. We zetten in dit artikel tien tips voor je op een rijtje.

1. Kleine stapjes

Wil je met succes een gezonder aanbod op de kaart zetten, dan raden veel sportclubs aan niet te veel veranderingen tegelijkertijd door te voeren. Je kunt beter met één nieuw gezond product starten en daar extra veel aandacht aan geven dan tien dingen half doen. In de sportkantine worden veel broodjes verkocht, vaak op een wit bolletje. Maak eens een eerste stap door een broodje gezond aan te bieden op een bruin bolletje. Bied water en suikervrije ranja aan als gezondere keuze. Als je het consequent blijft aanbieden, gaat het vanzelf wel werken.

2. Informeer sporters en bezoekers

Denk er eens over na om voor sporters, ouders en kinderen een (vrijblijvende) informatieavond te organiseren. Daar kun je bijvoorbeeld een diëtiste voor uitnodigen, die kan vertellen over wat goede voeding is voor en na een training en rond wedstrijden en wat bijvoorbeeld gezonde traktaties zijn. Dat kan draagvlak creëren voor je gezondere aanbod. Betrek sporters en bezoekers ook bij beslissingen over het aanbod. Je kunt bijvoorbeeld eens een enquête houden om te vragen wat ze graag op de kaart zien.

3. Vergeet je vrijwilligers niet

Zorg ervoor dat je de vrijwilligers die in de kantine werken meeneemt in de veranderingen. Het is belangrijk dat zij zich allemaal betrokken voelen. Anders worden ze er onverwacht mee geconfronteerd en zijn ze minder gemotiveerd om zich te verdiepen in nieuwe recepten en producten.

4. Stel je kantine centraal

Samen kort de wedstrijd afsluiten versterkt de teamgeest. Kies ervoor om dit in de kantine te doen en zet daar het fruit en drinken klaar. Hiermee krijgt de kantine een centrale rol in het sportleven. Ook ouders vinden het leuk om mee te komen naar de kantine. Grote kans dat zij meteen een kopje koffie of een gezond broodje bestellen!

5. Ludieke acties

Een gezonde kantine hoeft niet saai te zijn! Je kan natuurlijk een fruitschaal of groentestengels neerzetten, maar om sporters over te halen massaal voor de gezondere keuze te gaan is ludiek verleiden tot eens wat anders een sleutel tot succes. Daarom plaatste de voetbalclub VV Oudehaske 'TrapJeSapje' voor de voetbalkantine. En met resultaat! Jong en oud, uit en thuis trapte er op los en ruim 250 smoothies gingen vlot van de hand.

6. Vertrouwd ritme

Aanbieden, promoten en erover vertellen: dat is belangrijk als je iets nieuws introduceert. Je kunt ervoor kiezen een vast moment aan te houden voor het nieuwe aanbod. Maak bijvoorbeeld bekend dat je elke woensdag een lekkere en gezonde daghap serveert. Sporters kunnen daar rekening mee houden.

7. Op = op

Probeer een gevoel van schaarste op te roepen. Je kunt beter beginnen met vijf gezonde tosti’s die in een kwartier verkocht zijn dan met vijftig tosti’s waarvan je er vijftien of twintig verkoopt.

8. Bied gezonde alternatieven

Je moet niet bemoederen, je moet mensen een keuze geven. Probeer in elke productgroep gezonde alternatieven te bieden. Neem de tijd om uit te vinden wat mensen wel en niet lekker vinden. Dingen die minder goed verkopen haal je uit het assortiment en daarvoor in de plaats breng je nieuwe, gezondere producten terug.

9. Besteed aandacht aan presentatie

Presentatie is een punt dat veel aandacht verdient. Zet de gezonde keuzes goed in het zicht van de sporters en andere bezoekers. Presenteer je gezonde producten zo fraai mogelijk. Zet bijvoorbeeld vers fruit op de bar. Want zien doet verkopen. Zeker als je laat zien dat het goede, verse producten zijn.

10. Analyseer je verkopen

Veel kassasystemen maken het makkelijk om te analyseren wat goed verkoopt. Dat inzicht kun je gebruiken om te experimenteren met nieuwe gezonde producten. Als je bijvoorbeeld weet dat koffie het best verkochte product is bij sportclubs, kan een kleine prijsverhoging je ruimte bieden om te investeren in gezond aanbod. Wat omzet betreft zijn veel sportverenigingen gelukkig positief: sommigen zien hun omzet door het gezonde aanbod zelfs stijgen!

Heb je zelf nog tips? Deel ze met ons op Facebook of Twitter!