Voor vier uur geen frituur!

Op de Facebookpagina van Team:Fit kwam ik een artikel tegen dat mijn voedingshart sneller deed kloppen. Een hockeyclub die bij de oprichting, nu 9 jaar geleden, heeft besloten geen frituurpan aan te schaffen. Een club zonder frituur dus. Geen bitterballen na een wedstrijd, maar kleine gehaktballetjes. Geen patat, maar een tosti van bruin brood. En niemand klaagt of moppert. Wat een mooi initiatief! Hier geldt een duidelijke visie wat betreft gezonde voeding. 

Die visie moet je hebben en met zijn allen delen. Dan neem je in dat enthousiasme iedereen mee. En vergeet niet: er zijn genoeg lekkere alternatieven te bedenken om de frituurhapjes te vervangen. 

De frituurregel 

Voor veel sportkantines is het nog een brug te ver om helemaal geen frituurhapjes te serveren. En dat snap ik. Dus laten we met een kleinere stap beginnen. Zo zouden we een frituurregel kunnen instellen: in het weekend de frituurpan aan na 16.00 uur. Want wanneer ik op zaterdag langs de lijn sta, zie ik vaak ’s morgens al kinderen met een bakje patat rondlopen. Met de frituurregel, frituur na vier uur, komt niemand zo vroeg op de dag al in de verleiding. En verleidingen zijn vooral voor kinderen erg moeilijk te weerstaan. 

Wat zou een alternatief kunnen zijn?

Frituren is goedkoop en makkelijk, een alternatief op frituur kost in de regel iets meer tijd om klaar te maken. Maar investeer in kwaliteit en je zult zien dat er veel mensen zijn die het alternatief voor frituur zeker zullen waarderen. Bovendien zijn er veel lekkere andere hapjes te bedenken: Zo zou je de roltosti op de kaart kunnen zetten. Of maak frisse fruitfrietjes met een kwarkdip.

Misschien heb je wel een aantal goede pannenkoekenbakkers tussen de leden zitten. Bak op zaterdagochtend samen een stapel kleine volkoren pannenkoeken. Een goede snack voor na een wedstrijd en de meeste kinderen vinden ze heerlijk.

En een grote pan verse soep is ook altijd goed. Een kopje soep met een paar sneetjes bruin stok-brood gaat er bij iedereen wel in. Lekkere alternatieven zijn er volop, uiteindelijk is het een kwestie van doen. In de actie dus! 

Tot die tijd: houd de frituur goed in de gaten. Het is voor een kantine belangrijk om:

  1. De juiste temperatuur aan te houden (tussen 150 en 175 graden). 
  2. Bij voorkeur olie of vloeibaar frituurvet te gebruiken.
  3. Na 5 tot 7 keer gebruiken de frituurolie vervangen. 

Esther van Etten is sportdiëtist. Zij begeleidt sporters op recreatief niveau en topniveau. Daarnaast is zij moeder van twee dochters en zelf een fanatieke sporter. 

Deze blog is mede mogelijk gemaakt door FrieslandCampina.