Wat vinden sporters zelf van gezond aanbod in de sportkantine?

Meten is weten. Dat geldt ook voor gezond aanbod in de sportkantine. Tijdens het seminar Foodservice in Sport presenteerde marktonderzoeksbureau GfK in november een aantal interessante cijfers die laten zien hoe sporters zelf denken over gezond aanbod in de sportkantine.

Van alle sporters koopt 40 procent minimaal één keer per maand iets in de sportkantine of op de sportlocatie. 38 procent neemt eten of drinken van huis mee. Als het gaat om drinken geven de kantinebezoekers hun geld het liefst uit aan koffie (51%), frisdrank (38%), water (32%), bier (32%) en thee (31%). Bij fitnessers staat water op de eerste plek, bij tennissers koffie. Bij hockeyers en volleyballers is frisdrank favoriet, terwijl bij voetballers bier het beste scoort.

Als het om eten gaat zijn tosti’s naast snacks en patat het meest geliefd, gevolgd door broodjes met warm en koud beleg. Opvallend is dat sporters die eten van huis meenemen vooral gezonde producten meebrengen: water, boterhammen en broodjes staan bovenaan en ook 21 procent neemt zelf fruit van huis mee.

Belangrijkste redenen om te kopen

De belangrijkste redenen om iets te kopen in de kantine zijn dorst, gezelligheid, honger en iets zien waar je ter plaatse zin in krijgt. Gemiddeld geven mensen in de sportkantine per keer 4,25 euro uit aan eten en 5,70 euro aan drinken. Voetballers geven het meeste uit, 13,46 euro per keer, gevolgd door hockeyers en tennissers.

Veel kantinebezoekers geven aan dat ze het gezonde eten wel aan de dure kant vinden: 49 procent van de hockeyers, 38 procent van de voetballers, 42 procent van de volleyballers, 31 procent van de tennissers en 44 procent van de fitnessers. Tegelijk zouden de sporters wel graag meer gezonde producten zien in de kantine: bijna 60 procent benoemt dit als verbeterpunt.

Gezonder gaan eten

Op de stelling ‘In de toekomst wil ik gezonder gaan eten in de sportkantine’ geven veel sporters aan het hier (helemaal) mee eens te zijn: van de fitnessers 40 procent, van de hockeyers en voetballers 33 procent, van de tennissers 32 procent en van de volleyballers 23 procent.

Een andere stelling luidt: ‘In de toekomst wil ik een betere balans tussen sporten en eten/drinken hebben’. 44 procent van de fitnessers is het hier (helemaal) mee eens, net als 39 procent van de hockeyers, 34 procent van de voetballers, 30 procent van de volleyballers en 29 procent van de tennissers.

Kantinebezoek blijft

Uit de enquête blijkt ook dat er maar weinig kantinebezoekers van plan zijn om in de toekomst minder geld uit te gaan geven in de kantine. Van de fitnessers is slechts 22 procent dit van plan en bij de tennissers maar 8 procent.

De bezoekers zijn over het algemeen ook niet van plan om in de toekomst minder alcohol te gaan drinken in de kantine. Van de voetballers en hockeyers heeft 23 procent plannen om het alcoholgebruik te verminderen, bij de volleyballers is dit 12 procent.

Bij de stelling ‘In de sportkantine let ik minder op mijn gezondheid dan in het dagelijks leven’ geeft 50 procent van de voetballers aan het hier (helemaal) mee eens te zijn. Bij de fitnessers ligt dit op 13 procent en bij de andere sporters tussen de 29 en 38 procent.

Gezonde snacks en broodjes

Als er meer aanbod van gezonde producten komt, dan zouden kantinebezoekers hun geld het liefst uitgeven aan gezonde snacks (41%), gezonde broodjes (ook 41%), verse sappen en smoothies (35%), fruit (34%) en gezonde shakes (29%). Pasta’s, fastfood en vegetarische producten scoren het laagst (tussen de 12 en 14%).

Op de stelling ‘Als het even kan, kies ik ook in de sportkantine voor de gezonde optie’ antwoordt 57 procent van de fitnessers bevestigend. Ook 44 procent van de hockeyers is het hier (helemaal) mee eens, net als 43 procent van de tennissers. Bij de voetballers en volleyballers is dit 31 procent.