“We zetten de gezonde keuzes goed in het zicht” – Sportvereniging Schaerweijde uit Zeist

Sportvereniging Schaerweijde uit Zeist is goed op weg om een Zilveren Sportkantine te worden. De leden zijn enthousiast over het gezonde aanbod van de club. Horecamanager Robert-Jan Nijhuis krijgt zelfs regelmatig appjes van hen met tips om nieuwe producten of gerechten uit te proberen.

De achtergrond van Robert-Jan ligt in de keuken. Eerder werkte hij in een hotelkeuken en als horecamanager. En nu is hij dus verantwoordelijk voor het beheer van de kantine van Schaerweijde, een vereniging voor hockeyers en golfers. “Ik vind dat als je een sportkantine beheert, je de leden en gasten de keuze moet geven. Je kunt dan niet alleen maar snacks aanbieden, maar ook niet alleen maar gezonde keuzes. Er moet een goede balans in zitten”, stelt hij.

“De combinatie tussen koken, gastheerschap en gezonde voeding vind ik ook een uitdaging”, vervolgt Robert-Jan. “Net als het enthousiasmeren van leden en gasten. Ik kreeg veel leuke reacties. Ze appen mij zelfs: ‘Robert-Jan, probeer dit eens uit of maak dat eens.’ Zo had één van de leden een So Pure-reep gezien. Daar heb ik gelijk drie soorten van ingekocht, maar later hoorde ik van het Voedingscentrum dat maar één van die drie echt een gezonde keuze is. Daar leer je weer van, en zo kom je waar je wilt zijn. We zijn hier op de goede weg.”

 

Groene appeltjes

Drie jaar geleden, toen Robert-Jan bij Schaerweijde begon als horecamanager, was de eerste stap om de menukaart van de kantine eens tegen het licht te houden. “We gebruiken nu het groene appeltje als logo om aan te geven wat de gezonde keuzes zijn, bijvoorbeeld broodjes gezond, broodjes filet en maaltijdsalades. We hebben er ook aan gedacht om het aantal calorieën erbij te vermelden, maar dat werd wat te ingewikkeld. Misschien komt dat later nog.”

Zo zet Schaerweijde telkens weer nieuwe stappen en is ze goed op weg om een Zilveren Sportkantine te worden. “Ik hoef niet per se goud te scoren, maar ik wil wel dat we boven het gemiddelde uitsteken”, zegt Robert-Jan. “Elke keer kom je weer een stukje verder. Als je veel kleine stapjes zet, maak je uiteindelijk ook grote stappen.”

 

Zien doet verkopen

Presentatie is een punt dat bij Schaerweijde veel aandacht krijgt. “We zetten de gezonde keuzes goed in het zicht van de leden en andere bezoekers. De gezonde broodjes en de watertjes presenteren we zo mooi mogelijk en we hebben altijd handfruit op onze bar staan. Want zien doet verkopen. Zeker als je laat zien dat het goede, verse producten zijn, dan verkopen ze zichzelf.”

Ook de indeling van de koelkast is veranderd. “Als je voor de bar stond en dan naar de koeling keek die achter de bar staat, dan zag je voorheen de energiedrankjes en andere minder gezonde drankjes staan”, legt Robert-Jan uit. “Op advies van het Voedingscentrum hebben we nu de gezonde drankjes op ‘ooghoogte’ gezet, zoals flesjes water en Rivella. De andere drankjes verkopen we nog steeds, maar die staan nu uit het zicht. Leden en gasten doen meestal een impulsaankoop: ze komen van het hockeyveld af en willen even snel wat drinken kopen. Vaak kiezen ze dan voor iets dat in het zicht staat, of dat nu een minder gezond of een gezond drankje is.”

 

Voor ieder wat wils

Robert-Jan maakt ook dagmenu’s voor de sporters van Schaerweijde. “De hockeyers van Heren 1 en Dames 1 eten hier drie keer per week een maaltijd. Dat kan dan natuurlijk niet iedere dag spaghetti Bolognese zijn. We wisselen dat af met bijvoorbeeld salades en stamppotten. De hockeyers en trainers eten vooral plate-gerechten, de golfers hebben liever een driegangenmenu als ze anderhalf uur buiten gelopen hebben. Zij gaan uitgebreid zitten voor het diner, voor hen is het meer tafelen.”